Monday, April 11, 2011

Emelie

"Bäddade sängen hon förr delat med systern, blev gott om plats nu. Ett ögonblicks belåtenhet: att slippa bo i det trista Sibirien, att ha en hel säng för sig själv och kunna sträcka ut sig. Men när hon sträckte på sig frös hon. Kröp ihop, tog inte mer plats än hon brukade ta. [...] Låg tyst och kände sig ensam, längtade efter att få gråta, ge upp"

Jag har alltid haft för mig att klassiker är överskattade. Säkert bra på sin tid men ingenting för mig nu. Men jag är på god väg att ändra mig.

Apropå klassiker. Igår åt vi fiskbullar, en gång gjorde jag egna fiskbullar. Queneller heter det då tror jag, med ett finare ord, om man gör fiskbullar själv istället för att bara öppna en burk.

450 gram fiskfilé
1 ägg
1 tsk salt
1 dl matlagningsgrädde
1 krm vitpeppar
1 krm cayennepeppar

Mal/mixa sönder filén till en "färs".
Tillsätt ägg och kryddor. Rör.
Tillsätt grädden lite i taget och blanda ordentligt till en jämn smet.

Koka upp 7 dl buljong (förslagsvis vatten+tärning) och sänk värmen lite.
Forma små "bollar" av smeten med en sked och "lägg" ner i den kokande buljongen.
Låt sjuda i ca 5 minuter.
Plocka upp fiskbullarna (förslagsvis med hålslev) eller häll av buljongen.
Ett tips är att spara några deciliter till en dillsås.

3 dl kokspad
2 dl matlagningsgrädde/creme fraiche
(mjöl att reda med)
1/2 dl hackad dill
salt och peppar

Blanda, koka upp, red av, krydda, lägg i fiskbullarna. Låt allt bli varmt.
Servera med pressad potatis och gröna ärtor!

Bling bling.

2 comments:

  1. Lätt att jag kommer göra det där receptet någon dag!

    ReplyDelete
  2. Kul att du gillart. Let me know hur det blir.

    ReplyDelete