Tuesday, April 5, 2011

11 recept

Semestern är slut och det fick jag verkligen erfara imorse då det drog igång med en blodigt allvarlig examinering, som gick åt helvete. På träningen fick jag kramp i vaden efter 20 längder, tack vare mina återfunna vänner kolhydraterna kunde jag skaka loss det och simma 35 minuter till, något personbästa blev det dock inte tal på den här gången och det var bittert. Bittert. Bittert.

Men det var ju bara bita ihop, försöka njuta av bastun och se fram emot kvällen.

Kvällen ja, kvällen är här och solen lyser ännu. Vilket får mig att vilja stanna här hela sommaren och njuta av ljusa nätter. Men ännu är det bara 5:e april, vilket betyder att Allsvenskan har börjat, att Bajen spelar fotboll i Norrtälje imorgon och att det är 40 minuter till spansk afton at Robins (grek).

"Ingen press på prestation utan fokus ligger på skönt umgänge" som den driftige och tapas-kvällserfarne Zandra uttryckte det. Men knytis är ändå knytis, så vad slänger Jonna ihop?

Inte precis spanskt kanske, men enkelt, genialiskt, gott och plockvänligt:

1. Philadelphiaost i en skål
2. Finhacka rökt eller gravad lax och blanda ner i osten.
3. Ös på med lite provensalska örter (timjan, rosmarin, whatever)
4. Riv skalet från en citron (helst ekologisk).
5. Blanda blanda.

6. Fördela smeten på hälften av tortillabröden du har att tillgå.
7. Lägg på ett av de osmetiga tortillabröden på varje smetigt bröd.
8. Grädda några minuter på varje sida i en torr stekpanna.

9. Skär i "tårtbitar".
10. Stapla i en Tupperwarelåda/ät på en gång (går alltså att äta både varmt och kallt).



11. Fixa till en snitsig fläta (tisdag är ändå som "lillfredag" och ibland får man fira fast allt gått dåligt).
12. Möt Zandra och Halta Hanna utanför ÅC klockan 18.30 för gemensam snigelpromenad till Liljans. I den där solen som jag nämnde förut. Kvällssolen.

No comments:

Post a Comment