Wednesday, April 6, 2011

10 recept

Skulle fira att säsongen faktiskt är igång med en finmiddag, sådär mitt på en onsdag bara. Tänkte jag.

Men så blev det ju inte.

"Löftesrika, gryende vår... Ändå kände sig Emelie trött och trist, som om våren saknade mening"*

I teorin var allt nästan lika enkelt och oslagbart som gårdagens succétillställning. Vackert väder och lagom mycket folk i Norrtälje, ett gäng goda smaker i en lergryta. Vad kunde gå fel?

Men i praktiken, förstås, så suger det med live-rapportering, kycklingen var... som kyckling är mest... och Bajen har inte satt mina förväntningar speciellt höga.

Jag vill bara gå och lägga mig, så det här tar emot, men såhär gjorde jag:
  • Fynda en kyckling på ÅC och låt den tina i kylen.
  • Lägg lergrytan i blöt.
  • Krydda kycklingen med diverse kryddor i kryddhyllan.
  • Skär rödlök citron och en morot lite slarvigt.
  • Lägg kycklingen i lergrytan.
  • Lägg lök, citron, morot och soltorkade tomater i och omkring kycklingen.
  • Strö över lite örter om du har färska eller i frysen.
  • Lägg på locket på grytan.
  • Ställ in i kall ugn och sätt på den på 175-200 grader beroende på hur bråttom du har.
  • Efter 1-1,5 timmar ska du känna om köttet släpper lätt från benen. Då är den klar.
  • Under tiden har du gjort en bönsallad, med tomat, gurka, purjo, vinegrätt. Och sånt.
Sen äter du. Blir kanske lite besviken. Och så håller besvikelsen i sig. Besvikelse eller förnekelse, det är svårt att känna skillnaden just nu.

Jag tänker inte sova på saken. Men jag tänker sova! Dra ner persiennerna. Nu! Skitskitskit. Tack för den. Behövde det verkligen bli såhär?


* Barn av sin stad, 1962, Per Anders Fogelström

No comments:

Post a Comment