Friday, March 18, 2011

Den nya huvudvärken/Jonna goes nörd/Varning för sövande läsning

Om du inte fattar någonting men ändå vill ta dig igenom dethär. Fokusera på glassen. Om inte annat blir du kanske lite sugen. Och det är ju gott.

Okej? Epitelvävnad är alltså en av kroppens fyra sorters vävnad. Men bara fyra olika, det vore väl för enkelt? Ja såklart, epitelvävnad i sig finns givetvis i olika former och delas in därefter (och då får man ju anta att även de andra tre vävnadstyperna har liknande förgreningar). För det första kan det delas in i:
-yteptiel
- eller körtelepitel.
(för att dessa ska passa in i senare metaforer kan du se dem som att äta kulglass i bägare eller strut).

So far so good. 4x2=8. 8 Saker kan man hålla i minnet.

Dessa huvudsorter kan dock klassificeras utifrån flera karaktäristika,
dels hur många lager av celler har epitelet?
- simple (enkelskiktat)
- pseudostratifierat (ser ut som fler lager men är egentligen bara ett)
- stratifierat (flerskiktat)

dels hur ser cellerna i epitelet ut?
- platta (platta)
- kubiska (lika höga som breda)
- cylindriska (högre än de är breda, pelarform)
- transition (kan ändra form utifrån vävnadens töjning)

cellerna kan också ha/inte ha olika attribut, vilkas varande eller icke varande delar in dem i ytterligare olika läger:
- med/utan cilier
- med/utan mikrovilli

Följaktligen kan man alltså sätta ihop de här olika klassifikationssätten till nästan alla möjliga tänkbara kombinationer och vi får en jäkla massa olika sorter, till synes helt utan gemensamma drag (alltså lite som att äta kulglass, jag är själv väldigt nöjd med den liknelsen, men tvivlar på att alla andra förstår):
- enkelskiktat plattepitel (vanilj och choklad)
- enkelskiktat kubiskt epitel (vanilj och blåbär)
- enkelskiktat cylinderepitel med cilier (vanilj, banan och nötströssel)
- enkelskiktat cylinderepitel utan cilier (vanilj, banan, kolasås)
- pseudostratifierat cylinderepitel med cilier (hallonsorbet, banan och strössel)
- pseudostratifierat cylinderepitel utan cilier (hallonsorbet, banan och kolasås - blä!?)
- flerskiktat plattepitel (jordgubbsgräddglass och choklad)
- flerskiktat kubiskt epitel (jordgubb och blåbär)
- flerskiktat cylinderepitel (jordgubb och banan)

Puh, ja, ni förstår principen, bara för att jag ätit hallonsorbet förut och bananglass en annan gång, så betyder inte det att det blir samma sak om jag kombinerar dem, och speciellt inte om jag lägger till en topping också.

Trots alla sina olikheter så räknas alltså alla de här, och några till som jag besparat er, för jag tror nog ändå de flesta slutat läsa eller skummat ner hit, till en och samma vävnadstyp, epitelvävnad. Är det då verkligen moraliskt försvarbart att inleda kapitlet med att det finns "four basic types of tissues"? Jag tycker det inger ganska falska förhoppningar om att:

"bara fyra typer!? jo men det här kan jag nog klara av!"

Så min slutsats med dagens plugg är alltså att ovanstående citat dessvärre måste förkastas, och för den goda insatsen måste jag faktiskt ha rätt att belöna mig själv och min skyddsling lilla T med en ganska lång promenad, under vilken jag också tänker gotta mig i att det idag är den 18:e mars och det är på riktigt bara en månad kvar till hemmapremiären.

Jag är redo nu, fotbollsidet är officiellt avslutat, det är myror i benen, en massa längtan. Och 18:e april i Stockholm? Med lite god vilja och rätt klädsel skulle faktiskt kunna vara läge för lite kulglass/B&J (eller något annat kallt) i en park.

1 comment:

  1. Blev lite sugen på enkelskiktat kubiskt epite.
    - Jag hoppas det är Italiensk?

    ReplyDelete