Monday, September 6, 2010

Mjöl

Vårvete är vete som såtts på våren och sedan skördas på hösten samma år. Det har oftast bättre kvalitet än det så kallade höstvetet, men ger inte lika stora skördar. Därför blir det ofta brist på vårvete i Sverige, då importeras vete från USA och Kanada (som också i regel har högre kvalitet än det svenska vetet, tack vare gynnsammare klimat).

Det ni!

Och lite småskadad som jag blivit av att fördjupa mig i livsmedelslagen förra veckan (kan ju inte kallas yrkesskada/arbetsskada när man pluggar? Men motsvarigheten till det iallafall), så undrar jag ju förstås, om ursprungslandet måste uppges på förpackningen? Och om jag alltså ur transportminskningssynpunkt borde sluta äta vete på vintern om jag inte hittar svenskt? Brukar vetemjöl vara dyrare på hösten? Blir bakverken bättre på hösten eftersom vetet då anses vara av bättre kvalitet?

Jag ska nog skriva ett brev till Finax och Kungsörnen!

No comments:

Post a Comment