Friday, May 7, 2010

Vrak

Jag är så ledsen och rädd just nu. Igår natt låg jag och pysslade med lite bildredigering, gillar oftast inte det, men nu när jag vet att folk tittar på bilderna börjar det gå upp för mig vilken skillnad nåra minuter i GIMP kan göra. Så jag lär mig, och har roligt.

Vid tre gick solen upp igen och jag nöjde mig och klappade ihop datorn (efter konstens alla regler, matade ut hårddisken med "säker borttagning", stängde ner alla program och stängde av datorn via startmenyn, väntade tills den slocknat innan jag stängde skärmen. Tog ur strömsladden. Så den verkligen skulle få vila. Hann så sakteliga tänka att i helgen ska jag börja säkerhetskopiera alla mina bilder från hårddisken.)

I morse skulle jag då ge mig i kast med att publicera bilderna på KIV's Facebooksida, där jag nu tydligen är administratör. Jag startar bilduppladdningsprogrammet och öppnar rätt mapp, JAVA laddar och laddar och laddar. Och laddar, och laddar, men jag får aldrig upp några bilder att kryssa i.

Så jag börjar om. Börjar om. Börjat om. Och, börjar om. Igen. Utan framsteg. Startar om datorn (lösningen på allt för någon som inte kan datorer. Internet funkar inte - starta om datorn, ett program hänger sig - starta om datorn. Det är en universallösning, det funkar alltid, om inte efter första gången så efter andra, tredje, fjärde gången. Femte gången gillt?) Fortfarande ingenting. Börjar så smått ana att allt inte står rätt till och bestämmer mig lite oroligt för att kolla in på hårddisken. Alla mappar finns där, snyggt och prydligt, sorterat på datum, lättnad! Men för varje mapp jag öppnar sprider sig skräcken. "Mappen är tom"

"Mappen är tom"
"Mappen är tom"
"Mappen är tom"

Varenda jävla mapp uppges vara tom. 435 GB bilder, film, musik, texter. Framförallt bilderna. Varje liten bild jag tagit sedan 2 år tillbaka. Borta? Det är säkert 15000 bilder. Vissa finns ju lite sporadiskt upplagda någonstans, eller utskrivna. Men alla andra då?

Jag slutar andas. Att börja gråta är liksom inte tillräckligt.

4 comments:

  1. Gaah! Fy fan vad jobbigt!! :(

    Jag satt faktiskt och kopierade ner mina nyaste bilder på skivor igår, var ett tag sen, men nu kommer jag troligen bli ännu mer noggrann med det.

    Men, usch, det är sånt där som bara INTE får hända. :/

    Det går inte att lämna in till något datorsnille som kanske kan fixa?

    ReplyDelete
  2. Jag ville inte lämna bort den utan att först försöka rädda så mycket som möjligt, ifall de slarvar bort något. Har spenderat hela min viktiga självstudiedag och till slut lyckats få in de mesta på CD-skivor. 10 st DVD-skivor blev det, nästan 5 GB på varje. Och då struntade jag i RAW-dubletterna, det viktiga är att bilderna finns liksom, och då är JPEG mycket bättre filformat. Har ändå ingen rutin på att göra något av mina RAW.

    Men nu vågar jag ju inte använda hårddisken. Den måste helt enkelt lämnas in. Fortfarande all musik och film är "borta", men de är ju inte lika viktiga.

    Puh, undrar om jag kommer sova gott i natt för att jag är helt känslomässigt slutkörd, eller om jag kommer sova dåligt för att jag oroat mig hela dagen...

    ReplyDelete
  3. Skönt att bilderna gick att rädda i alla fall! :)

    ReplyDelete
  4. Ja Sarah, jag försöker också vara tacksam för det.
    Uppskattar ditt stöd i denna svåra stund =)

    ReplyDelete