Sunday, May 23, 2010

Med andra ord


I natt drömde jag att jag fick tillbaka min tenta i Näringslära och att jag inte hade klarat den. Jag var ett sånt där frustrerande halvpoäng ifrån, det var en märklig dröm men jag tror inte den var riktigt sann.
Från och med idag klockan tretton kommer jag istället drömma om mikrobiologi - läran om små levande organismer - ett influensavirus är 0,0002 µm. µ betyder "mikro" och en µm är alltså en miljondels meter, eller 0,001 mm, alltså en tusendel så stor som en millimeter. Get it?

Eftersom vi i vår klass gillar domedagscitat från kurslitteraturen (tack Bo Furugren) så slog jag upp första sidan av inledningen och fann genast ett som kanske kan bli kännetecknande för de här sista två veckorna: "Med andra ord: vi kan visserligen dö av mikroorganismer, men vi kan absolut inte leva utan dem."

Och just det, jag har lägenheten för mig själv tills på torsdag. Ska bli så jävla skönt med lite öppna dörrar, min egen musik och typ att det bara är jag som får lida om jag inte diskar varje dag. Men det är ju bara tills på torsdag, och jag har fullt upp, så jag kommer väl tyvärr inte hinna märka det så mycket. [Besviken smiley]

2 comments:

  1. Haha, jag uppfattade att influensaviruset är väldigt, väldigt, vääldigt litet. ;p Rätt uppfattat? :)

    ReplyDelete
  2. Väldigt liten ja, Sarah. Korrekt.

    ReplyDelete