Monday, April 19, 2010

Hej Sär Skrivning!

Jag har sovit, totalt oavbrutet, sedan halv åtta igår. Skulle inte ha vaknat ännu om inte någon ringde på min telefon. Sömnig värre gjorde jag ett försök till en klassiker, att vakna med Norrtälje Tidning (eller deras hemsida åtminstone, eftersom närmaste papperskopia antagligen befinner sig ett par tiotal mil bort).

Det funkade, för jag blev lite irriterad, och det är väldans vad lite språkpolisnerver piggar upp.

Det finns ju givetvis folk som gör sig skyldig till betydligt värre brott mot den här lagen, hela tiden, men det här är vad jag läste: http://www.norrteljetidning.se/ung/bloggar/id/15799

Och det här är vad jag skulle vilja säga:

Jag brukar inte påpeka sånt här, speciellt inte för folk jag inte känner, och speciellt inte på bloggar eftersom det är ett medie där skrivkonsten, tyvärr, gått förlorad till förmån för ytlighet (förutom i undantagsfall, givetvis). Jag brukar hålla irritationen för mig själv, eftersom det är en världslig sak.

Men här står du ändå under en, om än liten, så ändå ganska väl ansedd tidning (av vissa, tror jag, inte av mig). Då pratar vi journalistik och då heter det inte "as seg" det heter asseg (även om jag skulle valt ett annat ord i officiella sammanhang. Det heter inte "skit snygg" det heter skitsnygg (även om jag skulle ha valt ett annat ord i officiella sammanhang). Och namn skrivs med stor bokstav, där lyckades du ganska bra, men tänk på att namn på platser (uteställen) också är, just det, NAMN!

Slutligen, som en demonstration av att jag faktiskt tar till mig vad jag läser och att folk därför också borde visa lite respekt och ta till sig vad jag har skrivit, när de läser det. Så önskar jag dig, på begäran, lycka till med släpet.

Mina varmaste hälsningar,
Jonna L. Nyman
Ja ni ser ju, sådana kommentarer tror jag inte de är vana att hantera på Ungredaktionen, så jag låter helt enkelt bli. Jag behöver dessutom slipa på min "signatur", saknas ett namn där men E. Jonna L. Nyman, låter lite staplat? E. J. L. Nyman, njaa!? Jonna E.L. Nyman, är en förvanskning av sanningen, men den kanske fungerar?

No comments:

Post a Comment